Moikka Jenni, mitäs sulle kuuluu?
Hyvää kuuluu kiitos, näin work-wise. Töitä on riittänyt ja aurinko paistelee!
Mikäs sun rooli on IUM:llä
Olen Senior Digital Strategist, eli toimin asiakasvastaavan toisena kätenä ja vastaan asiakkaiden digitaalisuudesta.
No kerropas, että miksi IUM ja miten päädyit tänne?
Olin aiemmin töissä toisessa mediatoimistossa ja sitten aloin kaipaamaan jotain uutta. IUM:n työpaikkailmoitus tuli vastaan, ja kuvaus kuulosti juuri sopivalta minulle ja sellaiselta, jota olin kaipaillutkin. Tänne haettiin silloin digiosaajaa, joka tekisi tiiviisti yhteistyötä asiakasvastaavan kanssa ja vastaisi asiakkaan digitaalisuudesta kokonaisuutena. Ja minua houkutteli juurikin vähän laajempi kokonaisuus digistä, jossa suunnittelun lisäksi myös kehittäisin asiakkaan digitaalisuutta. Samanaikaisesti on kokonaiskuva asiakkaan kaikesta mediatekemisestä, eikä ainoastaan siitä omasta pienemmästä palikasta koko digitekemisestä.
Tuossa vähän jo avasitkin, mutta mitä Digistrategi tekee, ja mikä roolissa on kaikkein parhainta?
Eli olla siis digitaalinen asiakasvastaava asiakkaalle ja vastata siitä, että asiakas on yhtä kärryillä digitaalisuudesta, kuin minäkin olen. Koordinoin lisäksi digiprosessia meidän suunnittelutiimille aina hakusanamainonnasta kaikkiin digikampanjoiden suunnitteluun. Parhainta työssä on projektinjohto ja se, että aina on jotain uutta opittavaa ja itseään kehittäviä juttuja. Lisäksi on kivaa päästä ehdottamaan asiakkaille niitä oppimiaan asioita.
Kuinka usein asiakkaat lähtevät mukaan uusiin juttuihin?
Aika hyvin he lähtevät, kunhan vaan osaa perustella hyvin, miksi jotain kannattaa kokeilla. Ja sitä kuitenkin asiakkaat odottavat, että meiltä tulee se uusin ja ajankohtaisin näkemys siitä, miten pitäisi asiat tehdä. Tietysti jotkut vanhemmat ja tutummat jutut saattavat sopia joillekin asiakkaille. Kuitenkin he odottavat, että meiltä tulee tieto uusista trendeistä ja suuntaviivat ylipäätään tekemiselle
Miten ajattelet, että Digistrategin rooli muuttuu tulevaisuudessa esim. tarvitaanko vastaavaa osaamista vielä entistä enemmän, vai kenties vähemmän?
Digi ehdottomasti tulee kasvamaan, ja varmasti sitä mukaa tulee vielä olemaan tarvetta myös digiosaamiselle. Tulevaisuudessa varmasti vähenee jonkin asteinen manuaalinen työ, mutta uskoisin, että aina tarvitaan se joku, joka vastaa projektista ja asiakkaan kanssa kontaktoinnista. Digistrategin rooli ei välttämättä tule muuttumaan, muuten kuin että tulee olemaan koko ajan enemmän asioita, mitä pitää osata ja hallita.
Mikä digin osa mielestä kasvaa erityisesti tulevaisuudessa?
Luulen, että kaikki osat tulevat kasvamaan. Luulisin, että ehkä perinteinen bannerimainonta alkaa vähentyä ja entistä enemmän tullaan vieläkin kuluttamaan videosisältöjä. Video voi kuitenkin ottaa niin monenlaisia muotoja esim. SoMen puolella sekä erilaisissa lisääntyvissä videopalveluissa. Esimerkkinä TV-lähetyksiäkin siirtyy koko ajan YouTuben puolelle.
Onko sinulla jotain lempilasta digin puolella?
Kyllä mä tykkään tehdä vaikuttajayhteistyötä ja sitä kautta miettiä erilaisia Online video -ratkaisuja. Vaikuttajayhteistyössä videotekeminen on usein olennainen osa sitä kokonaisuutta.
Miten päädyit markkinointialalle?
Opiskelin Metropolia ammattikorkeakoulussa, ja sitten kun tuli aika katsella työharjoittelupaikkoja, löysin Digiharjoittelijan paikan yhdestä toisesta mediatoimistosta, jonne pääsinkin. Yhdeksän vuotta sen jälkeen ollaan edelleen mediatoimistossa, vaikkakin tässä välissä on tullut oltua toki useammassakin eri toimistossa.
Jos et olisi markkinointialalla, onko joku muu ura, mistä olisit kiinnostunut?
Jos en olisi tällä alalla, olisin varmasti jossain liikunnan parissa työskentelevä, eli ihan jotain muuta! Esimerkiksi jumppatuntiohjaaja, tai vaikka liikuntakeskuksen vastaanotossa, josta voisin välillä käydä vetämässä vaikka spinning-tunteja 😉
Jaa meille vielä itsestäsi joku fun fact, joka ei välttämättä paljastuisi tällaisessa normaalissa toimistoympäristössä!
Tykkään dipata nakkia mansikkajogurttiin! Ja ajattelen että kaikessa MORE is MORE!